+46 42 405 99 94
Sök

Allmänna villkor

Researrangör

Alla resor arrangeras av NYATI Safari i samarbete med flyg- och transportföretag, lokala hotell och agenter. NYATI Safari är medlem av danska Rejsegarantifonden (reg. nr. 1803) och äger NYATI Safari Lodge, NYATI Cheetah Camp och NYATI Bush Camp i Sydafrika.

Avtalets grund

Dessa allmänna villkor utgör, tillsammans med kataloger, broschyrer och annat marknadsföringsmaterial samt fakturan och dess bilagor, avtalet om deltagande i resan. Resedeltagarna är skyldiga att skriva på sedvanlig ”Indemnity form” vid ankomst till NYATI Safari Lodge i Sydarika. En kopia av denna kan skickas ut i förväg på begäran.

Bokning

Avtalet är bindande för båda parter när den första delbetalningen har erlagts i tid. Genom att betala in det första delbeloppet bekräftar kunden att han eller hon har satt sig in i och godkänner de villkor för resan som har angetts muntligen, skriftligen och/eller i broschyrmaterialet. Resenären ska informera om för- och efternamn exakt så som de är skrivna i resenärernas pass. NYATI Safari garanterar inte att det finns plats på annonserade resor och evenemang förrän det har bekräftats av alla leverantörer/samarbetspartner.

Handpenning/första delbetalning

I samband med bokning görs en första delbetalning på 50 procent av resans pris (100 procent om beställningen görs senare än 3 månader före avresa) såvida inget annat anges för den aktuella resan på fakturan. Om handpenningen inte har betalats i tid hävs avtalet.

Slutbetalning

Det resterande beloppet på 50 procent av resans pris ska vara NYATI Safari till handa senast 60 dagar före avresa, såvida inget annat anges på den utställda fakturan. Flygbiljetter, detaljerad resplan och övriga dokument skickas senast 10 dagar före avresa.

Resans pris

I resans pris ingår de tjänster som anges i prislistan och programmet. Merparten av alla skatter och avgifter är inkluderade. I vissa länder kan det dock finnas skatter som bara kan betalas kontant på plats, till exempel flygplatsavgifter. Om inget annat anges ingår dessa inte i resans pris, utan betalas direkt av resenären. I den mån NYATI Safari känner till sådana avgifter lämnas information om dem i resedokumenten och/eller i prislistan. Det finns dock länder/städer som självständigt beslutar om dessa avgifter. Eftersom NYATI Safari inte kan påverka den processen, kan vi inte ta på oss något ansvar för skatter/avgifter som ändrats eller som det inte har informerats om.

Betalning av resan

Du kan betala för resan via banköverföring, på internet eller via länken till betalning. Vi accepterar följande kort: Visa/Dankort, Visa, Visa Electron, JCB, Maestro, MasterCard och American Express. Observera att en avgift tillkommer vid betalning med vissa typer av kort.

Betalning från utlandet

Om du bor utanför Danmark och betalar via en utländsk bank, kan det hända att din egen bank tar ut en avgift för att överföra pengarna. Dessutom tar vår egen bank 30 danska kronor i avgift. Det beloppet ska läggas på vid betalning. Observera att avgifterna tas ut vid varje betalningstillfälle om du betalar handpenning och resterande belopp vid olika tillfällen.

Bankinformation för betalning från bank utanför Danmark

Om du betalar från en utländsk bank behöver du följande uppgifter: 

  • IBAN: DK5320008971394413
  • Swift-adress: NDEADKKK Bank Nordea, DK- 0900 København C
  • SWIFT-nummer: NDEADKKKXXX

Det är viktigt att du anger fakturanumret som referens. Tänk på att både den utländska och den danska banken tar ut en avgift. Mer information kan du få från din bank.

Avbeställning

Avbeställning av resan ska göras skriftligen. Vid avbeställning senast 6 månader före avresa utgår en expeditionsavgift på 10 procent av resans pris. Vid avbeställning mellan 6 månader och 3 månader före avresa är avbeställningsavgiften 50 procent av resans pris. Vid avbeställning senare än 3 månader före avresa sker ingen återbetalning. Om förhållandena på resmålet 14 dagar före avresan är sådana att de utgör en påtaglig fara för kundens liv eller hälsa, till exempel genom krigshandlingar, naturkatastrofer eller smittsamma sjukdomar, återbetalas hela resans pris. Ett villkor är dock att danska myndigheter (Udenrigsministeriet) avråder från resa till området. Detta gäller dock inte om kunden kände till dessa omständigheter när avtalet ingicks, eller om de var allmänt kända.

Avbeställningsskydd

Vi rekommenderar att alla kunder tecknar en avbeställningsförsäkring som täcker kostnader för avbeställning på grund av akut sjukdom (med läkarintyg), olycksfall eller dödsfall som drabbar resenären själv, make/maka/sambo, barn, föräldrar, syskon m.fl. före avresa. För att avbeställningsskyddet ska gälla ska det tecknas och betalas samtidigt som handpenningen för resan betalas till NYATI Safari. OBS: Om den person som är orsak till avbeställningen är 75 år eller äldre är ersättningen begränsad till högst 20 000 danska kronor. Försäkringen gäller inte heller vid sjukdom som var känd när försäkringen tecknades. NYATI Safari skickar ytterligare information vid beställning av resa. Försäkringsvillkoren erhålls på begäran.

Ändring av bokning

Om kunden vill göra några ändringar av innehållet, till exempel lägga till extra tjänster eller destinationer, utgår en expeditionsavgift på 750 svenska kronor per ändring. Ändringar av avresedatum ses som avbeställning och nybokning med de avgifter och villkor som gäller före avbeställningen av resan. Ändring eller minskning av antalet destinationer betraktas som avbeställning av de ändrade/strukna destinationerna och nybeställning av eventuella nya destinationer.

Överlåtelse av resan

Innan flygbiljetten utfärdats (3–5 veckor före avresa) kan resan normalt överlåtas på någon annan, förutsatt att resebyråns underleverantörer godtar detta. Förutom expeditionsavgift på 750 svenska kronor kan eventuellt ytterligare avgifter från flygbolag/underleverantörer tillkomma. Tecknade försäkringar kan inte överlåtas, och ingen återbetalning sker. Om resan överlåtes har den ursprungliga köparen solidariskt ansvar för att resan betalas.

Uteblivande och outnyttjade tjänster m.m.

Om resenären inte infinner sig på angiven tid och plats för ut- eller hemresan, eller inte kan genomföra resan på grund av att han eller hon saknar resehandlingar som t.ex. giltigt pass, nödvändiga visa- och vaccinationsintyg osv., har NYATI Safari rätt att kräva full betalning för resan. Om kunden uteblir från angivna transporter eller på annat sätt underlåter att utnyttja beställda tjänster, kan kunden inte kräva ersättning för dessa.

Reseförsäkring

Den offentliga svenska sjukförsäkringen täcker inte vid resor utanför EU. De flesta försäkringar som är knutna till kreditkort och liknande ger inte heller tillräcklig täckning på resor till Afrika. Alla resenärer rekommenderas därför starkt att teckna en reseförsäkring med obegränsad täckning vid eventuell sjukdom och hemtransport. I samarbete med försäkringsbolag erbjuder NYATI Safari möjlighet att teckna reseförsäkring. Broschyr och försäkringsvillkor skickas tillsammans med fakturan eller på begäran. OBS: Resenären ansvarar själv för att teckna nödvändiga reseförsäkringar. NYATI Safari påtar sig inget ansvar som följd av otillräckligt försäkringsskydd.

Pass, visum och vaccinationer

Information om krav som rör pass, visum, vaccinationer eller liknande, som måste vara uppfyllda för att resan ska kunna genomföras, lämnas i samband med att resenären får bekräftelse/faktura. OBS: Alla uppgifter gäller för resande med svenskt pass. Om den resande inte har svenskt pass ska detta uppges vid beställningen, så att NYATI Safari kan informera om hur resenären själv kan skaffa information om vad som gäller från landets ambassad eller konsulat samt hos en vaccinationscentral. Om resenären inte informerar om detta har NYATI Safari inget ansvar för eventuella följder av att resehandlingar, vaccinationer m.m. saknas. Utanför EU måste passet normalt vara giltigt i minst 6 månader efter hemkomsten.

Prisändringar efter avtalets ingående

Priserna grundar sig på gällande tariffer, avgifter och valutakurser, och NYATI Safari förbehåller sig därför rätten att efter avtalets ingående höja priset på grund av ändringar av transportkostnaden, häribland bränslepriser, skatter eller avgifter för start och landning på flygplats och liknande. Resenären ska informeras om en eventuell prishöjning så snart som möjligt och senast 20 dagar före avresa, och höjningen får inte överstiga 10 procent av resans annonserade pris. Om dessa villkor inte följs kan resenären avbeställa resan utan kostnad. NYATI Safari måste dock informeras om avbeställningen omedelbart efter det att prishöjningen gjorts.

Programändringar/inställda punkter

NYATI Safari förbehåller sig rätten att göra nödvändiga ändringar av transportmedel, tidsplaner, hotell eller liknande som rör resan. Resenären informeras om sådana ändringar så snart som möjligt. I dessa fall har resenären rätt till ersättning/rabatt om den tjänst han/hon får standardmässigt avviker väsentligt från den utlovade. Hela resan kan ställas in om tvingande omständigheter enligt arrangören gör detta nödvändigt. Det ska i så fall meddelas senast 20 dagar före planerad avresa. Om resan ställs in återbetalas hela det inbetalda beloppet till resenärerna. Utöver det utgår ingen ersättning.

Researrangörens ansvar

NYATI Safari ansvarar enligt lagen om paketresor för att resorna genomförs i enlighet med programmet/prislistan. NYATI Safari ansvarar dock inte för brister, ändringar och/eller att någon del av en resa ställs in till följd av force majeure eller force majuere-liknande händelser, dvs. alla sådana händelser som arrangören vid avtalets ingående inte hade möjlighet att förutse, mildra eller förhindra (avtalsbrott, avtalsstridiga strejker, väder m.m.).

Flygresan

NYATI Safari använder sig enbart av linjeflyg och etablerade flygbolag med hög internationell säkerhet och standard. NYATI Safari uppträder endast som agent för de flygbolag som används, och NYATIs ansvar för brister och person- och sakskador är således begränsat till det ersättningsansvar som våra leverantörer har enligt internationell rätt och bestämmelser om lufttransporter (Warszawakonventionen).

Flyg- och incheckningstider på resplan och biljetter

De tider som anges på biljetten och resplanen är alltid lokal tid. Tidsändringar kan göras efter det att flygbiljetter och resplan har utfärdats. Kontrollera därför alltid avgångstiderna i dina resedokument samt löpande under resan. Vi rekommenderar också att kunden redan vid ankomst till destinationsflygplatsen hör sig för om vilka incheckningstider som gäller. Information från NYATI Safari eller flygbolaget om gate och terminaler är endast vägledande, inte bindande. Det kan uppstå omständigheter som gör att avgången måste flyttas från en gate/terminal till en annan. Kontrollera därför alltid gate/terminal exempelvis vid flygbyte med kort väntetid.

Kundens skyldigheter

Kunden ska ha giltigt pass och nödvändiga visum och vaccinationer som krävs för att genomföra resan. Före avresa ska kunden också kontrollera att alla resenärernas namn på biljetter, pass, flygbiljett och andra resedokument är korrekta och stämmer med beställningen. Namnet på flygbiljetten ska vara detsamma som i passet. Annars riskerar du att nekas incheckning. NYATI Safari och företagets leverantörer tar inte på sig något ansvar för följderna av felaktiga uppgifter i resedokument.

Observera de nya pass- och visumregler som gäller när du reser till Sydafrika med barn. Den 1 juni 2015 infördes nya regler för inresa till Sydafrika med minderåriga. Barn och ungdomar under 18 år som reser in i eller genom Sydafrika ska ha följande dokument:

Fullständigt födelsebevis

Fullständigt födelsebevis i original och i engelsk översättning. Detta gäller oavsett vem barnet reser med, även om barnet reser med sina föräldrar eller annan vårdnadshavare. Den svenska ambassaden i Pretoria har på sydafrikanska myndigheters begäran tagit fram ett exempel på hur en svensk motsvarighet till ett födelsebevis ser ut. Exemplet består av ett utdrag från folkbokföringen (på engelska) stämplat och underskrivet av behörig tjänsteman vid Skatteverket, som visar vem som är barnets föräldrar/vårdnadshavare. Personbevis av det här slaget kan beställas från Skatteverket.

Föräldramedgivande

Föräldrar som reser ensamma med sitt barn ska även medföra ett medgivande från den förälder som inte följer med på resan där det framgår att han eller hon gett sitt tillstånd till att barnet får resa. Om den andra föräldern inte är i livet ska dödsattest medföras. Dödsattesten fungerar då som fullmakt och även den ska vara översatt till engelska. Närmare information fås från den sydafrikanska ambassaden i Stockholm.

OBS: Du ansvarar själv för att se till att du följer resmålets in- och utreseregler. Det är landets myndigheter som anger in- och utresereglerna och som avgör om du uppfyller kraven. Vi rekommenderar därför alltid att du kontaktar det aktuella landets myndigheter före resan för att kontrollera att ditt pass är giltigt och att du uppfyller eventuella visumkrav. Syftet med dokumentationskravet är att bekämpa människohandel med barn. 

Observera att kravet på att medföra barnets födelsebevis gäller vid både in- och utresa samt på inrikesflygningar i Sydafrika. Om du inte har med dig barnets födelsebevis kommer du att nekas inresa till Sydafrika eller nekas incheckning om du befinner dig i landet. Observera även att om du reser som ensam förälder med dina barn krävs ytterligare dokumentation. Om du reser med barn som inte är dina biologiska barn ska du ha med dig särskild dokumentation som också ska vara på engelska.

Tidpunkter för samling och avresa

Kunden förbinder sig att hålla sig informerad om eventuella ändringar av tidpunkter för samling, fortsatt resa och hemresa genom att kontakta lokala ombud och flygbolag. Kunden förbinder sig även att infinna sig i rätt tid på den plats som anges i resplanen eller på annan tydligt angiven mötesplats och tidpunkt för utflykter, vidare resa och hemresa m.m. - jfr. avsnittet om uteblivelse.

Övriga villkor

Resorna genomförs i enlighet med de villkor för paketresor som har antagits av det danska konsumentverket (Forbrugerrådet). Alla våra frånpriser är vägledande och vi reserverar oss för ändringar, fel, prishöjningar och fullbokade flyg.

Reklamation

Eventuella klagomål över brister under resan ska meddelas flygbolaget, NYATI Safari Lodge, NYATI Safaris representant på plats eller i Danmark omedelbart efter det att bristen konstaterats, så att felet/bristen kan avhjälpas genast. Om reklamationen riktas direkt till det relevanta flygbolaget eller NYATI Safaris representant på plats bör kunden se till att få ett intyg på detta om felet/bristen inte kan rättas till på plats och kunden vill ställa anspråk senare. Om ingen reklamation gjorts förlorar kunden i regel rätten till ersättning eller rabatt.

Jurisdiktion

Alla krav mot NYATI Safari ska avgöras enligt dansk rätt. Reklamation eller tvist som inte kan avgöras av Rejseankenævnet ska avgöras av Sø- og Handelsretten i Danmark.

Kontakta oss
Kontakta Nyati
Ring oss på +46 4 240 59 994 eller skriv till:
Ange alla obligatoriska fält
Ange en giltig E-postadress
Skicka

Sök i NYATI

Denna webbplats använder funktioner som äldre versioner av Internet Explorer inte stöder. Du bör därför byta eller uppgradera din webbläsare.